2,4 mln eurot, EL toetusmäär 40%
29.08.2019 - 31.12.2024

29. augustil 2019 allkirjastasid AS Läti Raudtee (LDz) ja AS Eesti Raudtee (ER) toetuslepingu innovatsiooni ja võrkude rakendusametiga (INEA) ühisprojekti "Koostalitlusvõimeline raudteesüsteem Balti riikides" rakendamiseks.

Ühisprojekti eesmärgiks on Eesti ja Läti teabevahetussüsteemide uuendamine, millega viiakse vedude jälgimise süsteemid igas Balti riigis kooskõlla Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2008/57/EÜ ning Komisjoni määrustega 1305/2014 ja 454/2011.

Ühisprojekti üldeesmärgid on:
- Baltimaade ühtse raudteeteabesüsteemi väljaarendamine ja kasutuselevõtmine, et saavutada raudteeteabesüsteemi koostalitlusvõime Balti riikide raudteevõrgustiku ja Euroopa Liidu standardse nominaalse rööpmelaiusega raudteevõrgustiku vahel (1435 mm)
- anda raudteeveo äriprotsessile teabevahetusega seotud tuge, mis parandaks märgatavalt veoteenuste kvaliteeti Baltimaade raudteevõrgustikus;
- arendada välja kolme Balti riigi raudteeteabesüsteemi koostalitlusvõime, mis ühildub Venemaa raudteeteabesüsteemiga ning on kooskõlas ELi õigusaktide (TAF-TSI ja TAP-TSI) ja SMGSi nõuetega.

Projekt hõlmab raudtee-kaubaveokoridori (Baltic (RFC8)) jaoks vajalikku funktsionaalsust:
- Infrastruktuuri teabe toomine;
- Suutlikkuse planeerimine, koordineerimine ja levitamine;
- Infrastruktuurimaksude kehtestamine;
- Rongi liikumise teave.

 ER (Eesti Raudtee) ja LDz (Läti Raudtee) koostoime tehniliste spetsifikatsioonide erinevuste analüüs

19. mail 2021 allkirjastati leping 23. jaanuaril 2021 välja kuulutatud avatud pakkumismenetluse “Balti riikides koostalitlusvõimelise raudteesüsteemi ehitamine: ärimudeli ja tehnilise kirjelduse väljatöötamine“ võitnud ettevõttega Corporate Consulting Ltd.

Lepingu kohaselt koostati ja võeti vastu esimene väljund-dokument. Dokumendi eesmärk on selgitada välja erinevused LDz (Läti Raudtee) ja ER (Eesti Raudtee) TAF ja TAP TSIde (koostoime tehniliste spetsifikatsioonide) elluviimises ning pakkuda välja soovitud ärimudel ja sõnastada kriitilise tähtsusega funktsioonid, et tagada LDz ja ER raudtee infosüsteemide vastavus TAF ja TAP TSI nõuetele seoses taristuettevõtja äriprotsessidega ning taristuettevõtja ja raudtee-ettevõtjate vahelise suhtlusega.

Olulised erinevused:   

Olulised erinevused

Tehnoloogia

Andmed ja teave

Õigusnormid

Tehniline koostalitlusvõime

Teha kindlaks infosüsteemide erinevus (esitusviisi, loogika ja andmebaasi tasandil)

Semantiline koostalitlusvõime

Teha kindlaks andmete erinevused sõnumite tasandil

Õiguslik koostalitlusvõime

Teha kindlaks koostalitlusvõime takistused olemasolevas seadusandluses

Erinevuse analüüs

Universaalsete andmebaaside WIMO.LV ja WIMO.EE, vaguni andmebaaside RSRD.LV ja RSRD.EE rakendamine.

RFC8 koridoris sõnumivahetuse tagamiseks on vaja rakendada TAF / TAP liiklusjuhtimissüsteemide ühist liidest (Common Interface, CI).

Vajalik, selleks et viia ellu järkjärguline üleminek analoogsidesüsteemilt digitaalsidesüsteemile.

Koostalitlusvõime, mis on vajalik sõnumite genereerimiseks või vastuvõtmiseks vastavuses nii CSZT kui ka TAF/TAP TSI nõuetega.

Olemasoleva TAF TSI soovitavad täiendused teabevahetuse lisaparameetrite kaasamiseks, mis võimaldaksid andmevahetust laiemas kontekstis:

-       kaasata SMGS-saateleht;

-       tagada 8-kohaliste ja 12-kohaliste vaguni numbrite koostalitlusvõime. 8-kohaline numeratsioon peab olema äratuntav ka TSI jaoks;

-       kaasata riiklikud parameetrid.

Äriprotsesside erinevusi analüüsiti dokumendi raames. Analüüsi eesmärk oli teha kindlaks ja näidata praeguse ja kavandatud protsessi staatuse vahelist erinevust.

8. novembril 2022 sõlmis LDz teenuslepingu UAB-ga "Blue Bridge Code" (UAB) kogusummas 1,32 miljonit eurot. Käesolev leping sisaldab operatiivse transpordi juhtimissüsteemi (OPVS) juurutamist LDz-s, mis on ER analoogse süsteemi prototüübiks.

2023. aasta mais viidi lõpule UAB lepingu 1. etapp, mille raames lepiti kokku võimsuse jaotamise kasutusjuhtumid, testiti ja aktsepteeriti testimisstsenaariume ning testiti OPVS-i prototüüpi (testimiskeskkond) koos katseandmetega.

Teenuslepingu täielik täitmine on planeeritud kuni 27. septembrini 2024.

Samaaegselt, 2023. aasta II kvartalis viidi läbi ER hange "VJSi integreerimine TAF/TAP TSI formaadiga Euroopa raudtee sõnumitele". 6. juunil 2023 allkirjastati leping hanke võitjaga - Eesti ettevõttega Solita OÜ ja Soome ettevõttega Solita Oy.

Lepingu planeeritud tähtaeg on 6. september 2024. Lepingu kogumaksumus on 2,25 miljonit eurot.

AS "Eesti Raudtee" vastutab täielikult käesoleva väljaande sisu eest ega pruugi kajastada Euroopa Liidu arvamust.