2,4 mln eurot, EL toetusmäär 40%
29.08.2019 - 31.12.2024

29. augustil 2019 allkirjastasid AS Läti Raudtee (LDz) ja AS Eesti Raudtee (ER) toetuslepingu innovatsiooni ja võrkude rakendusametiga (INEA) ühisprojekti "Koostalitlusvõimeline raudteesüsteem Balti riikides" rakendamiseks.

Ühisprojekti eesmärgiks on Eesti ja Läti teabevahetussüsteemide uuendamine, millega viiakse vedude jälgimise süsteemid igas Balti riigis kooskõlla Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2008/57/EÜ ning Komisjoni määrustega 1305/2014 ja 454/2011.

Ühisprojekti üldeesmärgid on:
- Baltimaade ühtse raudteeteabesüsteemi väljaarendamine ja kasutuselevõtmine, et saavutada raudteeteabesüsteemi koostalitlusvõime Balti riikide raudteevõrgustiku ja Euroopa Liidu standardse nominaalse rööpmelaiusega raudteevõrgustiku vahel (1435 mm)
- anda raudteeveo äriprotsessile teabevahetusega seotud tuge, mis parandaks märgatavalt veoteenuste kvaliteeti Baltimaade raudteevõrgustikus;
- arendada välja kolme Balti riigi raudteeteabesüsteemi koostalitlusvõime, mis ühildub Venemaa raudteeteabesüsteemiga ning on kooskõlas ELi õigusaktide (TAF-TSI ja TAP-TSI) ja SMGSi nõuetega.

Projekt hõlmab raudtee-kaubaveokoridori (Baltic (RFC8)) jaoks vajalikku funktsionaalsust:
- Infrastruktuuri teabe toomine;
- Suutlikkuse planeerimine, koordineerimine ja levitamine;
- Infrastruktuurimaksude kehtestamine;
- Rongi liikumise teave.

 ER (Eesti Raudtee) ja LDz (Läti Raudtee) koostoime tehniliste spetsifikatsioonide erinevuste analüüs

19. mail 2021 allkirjastati leping 23. jaanuaril 2021 välja kuulutatud avatud pakkumismenetluse “Balti riikides koostalitlusvõimelise raudteesüsteemi ehitamine: ärimudeli ja tehnilise kirjelduse väljatöötamine“ võitnud ettevõttega Corporate Consulting Ltd.

Lepingu kohaselt koostati ja võeti vastu esimene väljund-dokument. Dokumendi eesmärk on selgitada välja erinevused LDz (Läti Raudtee) ja ER (Eesti Raudtee) TAF ja TAP TSIde (koostoime tehniliste spetsifikatsioonide) elluviimises ning pakkuda välja soovitud ärimudel ja sõnastada kriitilise tähtsusega funktsioonid, et tagada LDz ja ER raudtee infosüsteemide vastavus TAF ja TAP TSI nõuetele seoses taristuettevõtja äriprotsessidega ning taristuettevõtja ja raudtee-ettevõtjate vahelise suhtlusega.

Olulised erinevused:   

Olulised erinevused

Tehnoloogia

Andmed ja teave

Õigusnormid

Tehniline koostalitlusvõime

Teha kindlaks infosüsteemide erinevus (esitusviisi, loogika ja andmebaasi tasandil)

Semantiline koostalitlusvõime

Teha kindlaks andmete erinevused sõnumite tasandil

Õiguslik koostalitlusvõime

Teha kindlaks koostalitlusvõime takistused olemasolevas seadusandluses

Erinevuse analüüs

Universaalsete andmebaaside WIMO.LV ja WIMO.EE, vaguni andmebaaside RSRD.LV ja RSRD.EE rakendamine.

RFC8 koridoris sõnumivahetuse tagamiseks on vaja rakendada TAF / TAP liiklusjuhtimissüsteemide ühist liidest (Common Interface, CI).

Vajalik, selleks et viia ellu järkjärguline üleminek analoogsidesüsteemilt digitaalsidesüsteemile.

Koostalitlusvõime, mis on vajalik sõnumite genereerimiseks või vastuvõtmiseks vastavuses nii CSZT kui ka TAF/TAP TSI nõuetega.

Olemasoleva TAF TSI soovitavad täiendused teabevahetuse lisaparameetrite kaasamiseks, mis võimaldaksid andmevahetust laiemas kontekstis:

-       kaasata SMGS-saateleht;

-       tagada 8-kohaliste ja 12-kohaliste vaguni numbrite koostalitlusvõime. 8-kohaline numeratsioon peab olema äratuntav ka TSI jaoks;

-       kaasata riiklikud parameetrid.

Äriprotsesside erinevusi analüüsiti dokumendi raames. Analüüsi eesmärk oli teha kindlaks ja näidata praeguse ja kavandatud protsessi staatuse vahelist erinevust.

8. novembril 2022 sõlmis LDz teenuslepingu UAB-ga "Blue Bridge Code" (UAB) kogusummas 1,32 miljonit eurot. Käesolev leping sisaldab operatiivse transpordi juhtimissüsteemi (OPVS) juurutamist LDz-s, mis on ER analoogse süsteemi prototüübiks.

2023. aasta mais viidi lõpule UAB lepingu 1. etapp, mille raames lepiti kokku võimsuse jaotamise kasutusjuhtumid, testiti ja aktsepteeriti testimisstsenaariume ning testiti OPVS-i prototüüpi (testimiskeskkond) koos katseandmetega.

Teenuslepingu täielik täitmine on planeeritud kuni 27. septembrini 2024.

Samaaegselt, 2023. aasta II kvartalis viidi läbi ER hange "VJSi integreerimine TAF/TAP TSI formaadiga Euroopa raudtee sõnumitele". 6. juunil 2023 allkirjastati leping hanke võitjaga - Eesti ettevõttega Solita OÜ ja Soome ettevõttega Solita Oy.

Lepingu planeeritud tähtaeg on 30. september 2024. Lepingu kogumaksumus on 2,25 miljonit eurot.

Euroopa Liidu Raudteeameti vastavusaruanded Läti Raudteele ja Eesti Raudteele

20. juunil 2024 esitasid LDz (Läti Raudtee) ja ER (Eesti Raudtee) vedude juhtimise süsteemide (OPVS ja VJS) projektimeeskonnad Euroopa Liidu Raudteeametile (ERA) kontrollitaotlused, mille kohta väljastati juba 27. juunil 2024 asjaomased vastavusaruanded.

ERA kinnitas, et OPVSi ja VJSi rakendamine ning selle tehniline dokumentatsioon (XSD versioon 3.3.0) vastavad täielikult TAF TSI määrusele (EL) 2021/541. Vastavust kontrolliti mitme põhilise TAF/TAP TSI funktsiooni osas, kaasa arvatud teated „liinitaotlus“, „rongi koosseis“, „rong valmis“ ja „rongi sõiduandmed“.

Vastavusaruanded, milles on esitatud ainult üldkasutatavad andmed, on avaldatud ERA veebilehel: https://www.era.europa.eu/era-folder/compliance-reports.

OPVS ja VJS lepingute täitmine

Nii OPVS kui ka VJS lepingute täitmine toimub kooskõlas kokkulepitud ajakavale.

OPVS lepingu alusel teostatavad tööd lõpetatakse planeeritud tähtajaks, 27. septembriks 2024. Praegused peamised tegevused on CRD.LV ja RDRD.LV klassifikaatorite rakendamine, RSRD.LV seadistamine ning läbirääkimised ERga tagamaks RSRD.LV ja RSRD.EE ühilduvus. Täiendavad tegevused hõlmavad juurutamise aruandeid SRÜ riikide Raudteetranspordi Nõukogule (CSZT) peamiselt seadistamise ja testimise alal.

VJS lepingu täitmise tähtaeg (30. september 2024) on samuti peagi saabumas. ER projektimeeskond keskendub TAF/TAP teadetele, kaasa arvatud teate „liin tühistatud“ arendamine ja teate „rongi koosseis“ üksikasjad. Rakendatud on meetmeid, et arendada välja RSRD.EE-d ja integreerida see olemasoleva VJSiga. LDz ja arendaja UAB Blue Bridge Code peavad läbirääkimisi, et tagada RSRD.EE ja RSRD.LV ühilduvus.

Projekti „Koostalitlusvõimeline raudteesüsteem Balti riikides“ rakendamine on edukalt lõpetatud ja kõik projekti eesmärgid on täidetud.

Operatiivse transpordi juhtimissüsteemi (OPVS) projekt (Läti Raudtee) viidi täielikult ellu 27. septembriks 2024:

  • Täielikult välja arendatud ja rakendatud OPVSi prototüüp, sealhulgas TAF/TAP TSI ja CSZT teadete integreerimine ning rongiliikluse planeerimine ja manöövritöö funktsionaalsus
  • Läti Raudtee on süsteemi ühise osa juurutanud
  • 14 Läti Raudtee töötajat koolitati välja tööks uue OPVS süsteemiga. Koolitused toimusid 10. ja 14. mail 2024

Vedude juhtimise süsteemi (VJS) projekt (Eesti Raudtee) viidi täielikult ellu 30. septembriks 2024:

  • Eesti Raudtee on süsteemi ühise osa juurutanud
  • Eesti Raudtee kohalikud süsteemid integreeriti edukalt ühise süsteemi komponendiga
  • 10 Eesti Raudtee töötajat koolitati välja ja nad osalesid igakuisetel kiirkoolitustel, et suurendada oma teadmisi uue vedude juhtimise süsteemi funktsionaalsusest

Mõlema projekti rakendamisega on TAF/TAP TSI peamised nõuded täidetud, mis tähistab olulist sammu Euroopa raudteevõrgustiku koostalitlusvõime suurendamise ja kaasajastamise teel.

Tänu TAF/TAP TSI rakendamisele on Eesti ja Läti raudteesüsteemide ühilduvuse tase tõusnud, samuti on saavutatud täielikum integratsioon RNE süsteemidega (CRD, TIS, PCS), mis tagab kooskõla ELi seadusandlusest tulenevate nõuetega ja suurendab raudteetranspordi ja rahvusvahelise koostöö tõhusust.

Käesoleva teate sisu eest vastutab ainuisikuliselt AS Eesti Raudtee ja see ei pruugi kajastada Euroopa Liidu arvamust.