Ohutus on Eesti Raudtee kui taristuettevõtte üks kõige olulisemaid prioriteete. 2019. aasta lõpus allkirjastasime lepingu ja alustasime koostööd ülesõitude ja ülekäikude uuendamiseks Hispaania ettevõttega Ingeniería y Control Ferroviario. Selle koostöö tulemusel saab Eesti Raudtee taristu 103 ülesõitu ja 9 ülekäiku varustatud kaasaegsetele nõuetele vastava ülesõidu või ülekäigu automaatikasüsteemiga. Lepingujärgsed tööd planeeritakse lõpetada nelja kuni viie aasta jooksul. Loe uudist siit: https://www.evr.ee/et/uudised/159-as-eesti-raudtee-solmis-11-miljoni-eurose-lepingu-uelesoitude-ja-uelekaeikude-moderniseerimiseks.
Eelnevale lisaks soovib ettevõtte täiendavalt uurida, milliseid lisa ohutusemeetmeid oleks võimalik rakendada jalakäijatele mõeldud raudtee ülekäikudel. Seetõttu vaatame avatud pilguga teiste raudteede ja taristuvaldkondade suunas, leidmaks vastust küsimusele, mida me ettevõttena veel saaksime ohutuse tõstmiseks ära teha. Seda eriti olukorras, kus inimesed liiguvad tihti ringi, pilk nutiseadmetes ning kõrvaklapid peas.
Nii õnnetused kui ka eluohtlikud olukorrad, kus raudteel surmast pääsemine on olnud ülinapp, on seotud sellega, et:
- raudteed ületatakse kiirustades, veendumata, et see on ohutu;
- raudteed ületades on tähelepanu nutiseadmel;
- raudtee ülekäiku ületatakse jalgrattaga sõites;
- kasutatakse kõrvaklappe jms, mis hajutab tähelepanu;
- märgatakse lähenevat rongi, aga otsustatakse jätkata ületamist;
- raudteed ületatakse vales kohas.
Maailmas on häid näiteid nutikamateks muudetud teeületuskohtadest. Soovime uurida, kas midagi sarnast saaks realiseerida ka raudtee ülekäikudel. Oluliseks erinevuseks sõiduteega on see, et raudteel on rongil alati peatee, sest rong ei saa kiiresti peatuda. Rongi pidurdusteekond on 30 korda pikem kui sõiduautol ning seetõttu ei ole valikut ‒ rongile peab liikleja alati teed andma!
Sellega seoses kuulutame välja turu-uuringu ülekäikude nutikamaks muutmiseks viisil, mis kasutaks ära juba olemasoleva või loodava füüsilise taristu ja aitaks hoida inimelusid ning luua veelgi turvalisemat liikluskeskkonda. Käesoleva turu-uuringuga anname võimalikele valmislahenduste või uuenduslike ideede omajatele võimaluse neid demonstreerida. Palume uuringus osalejatel oma ideed näidislahendusena tutvustada Pääsküla raudteeülekäigu baasil (link materjalidele: https://1drv.ms/u/s!Asyl4NdTT3sSgfYypcW-ONQJ-RctRA?e=oOqMLP). Me ei eelda uuringus osalejatelt, et lahendus on valmiskujul olemas, oleme avatud ka uudsetele mõtetele ja kaasaegsetele tehnoloogia võimalustele.
Uuringus osalemiseks ootame vabas vormis ideetutvustust. Oluline on, et saaksime ülevaate pakutavast ideest ning väärtusest. Sisendinfo võiks katta funktsionaalsuse tutvustuse ja rakendatava(d) tehnoloogia(d) saamaks aru lahenduse realistlikkusest ja kasutuselevõtu keerukusest, esitada võib ka lahenduse tehnilised tingimused, juurutamise investeeringuvajaduse, edasised võimalikud kulud, tootematerjale, demovideo vms. Kogutud ideede baasil saame teha otsuseid edasisteks projektideks ja neid võimalusel realiseerida järgnevates hangetes. Arvestama peab, et tehnoloogiate kasutuselevõtul kehtivad raudteevaldkonnas erinevad piirangud, vastavat järelevalvet teostab Eestis Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA). Seda, mida on võimalik ning lubatud teha ja mida mitte, analüüsime turu-uuringu järgselt. Turu-uuringus osalemine ei anna eeliseid edasises võimalikus hankes.
Turu-uuringus osalemise kutse on avaldatud Eesti Raudtee veebilehel. Ootame tagasisidet sellele hiljemalt 31. maiks 2020.
Maia Sokk
Eesti Raudtee innovatsioonijuht
E-mail:
Tel: +372 520 6525